Opdracht ‘*#4’ | ‘Virus’
Elke (informatie)structuur is gevoelig voor virussen. Bekend zijn de virussen die regelmatig via het internet verspreid worden. Maar ook stickers, graffiti, tagging zijn vormen van virussen. Middelen om bepaalde fenomenen/problematieken zichtbaar te maken. Zoals een virus bedoeld kan zijn om de hegemonie van Microsoft te doorbreken werkt graffiti als een verduidelijking van stedebouwkundige hiaten. Maar misschien is een virus ook wel een icoon of persoon die of dat zich vaak manifesteerd.
Ontwikkel een ‘virus’ die een zelf te kiezen fenomeen/problematiek aan de kaak stelt. Dit kan gaan van een bepaald fenomeen binnen de ontwerpwereld tot een maatschappelijk fenomeen, een belangrijke afweging hierbij is dat JIJ vindt dat het gekozen fenomeen verandert of verduidelijkt moet worden: aktie!
Er hoeft dus niets geprogrameerd te worden, echter wel op conceptueel en visueel niveau!
Referentiële links:
Virussen
Virusdatabase die niet langer onderhouden wordt.
Overzicht welke virussen waar ontdekt werden door een specifiek soort virusscanner.
The biggest virus encyclopedia.
Virusvoorbeeld, 'an attempt to shut down major record labels'.
Graffity
Graffity met maatschappij-kritiek.
Urban explorers
'Infiltration offers a mix of the practice and theory of urban exploration in areas not designed for public usage.'
Overview of urban exploration projects on squidly.com
Unbounded enthusiasm for abandonment collected on urbanlens.com
Informatievoorzieningen
Disinformation, the search service of choice for individuals looking for information on current affairs, politics, new science and the "hidden information" that seldom seems to slip through the cracks of the corporate-owned media conglomerates.
thememoryhole.org, 'rescuing knowledge, freeing information'.
Planning
22/01
Opdracht
26/01
Je hebt onderzoek gedaan naar het fenomeen virus en hebt een aantal voorbeelden die je interessant vind geanalyseerd en meegenomen. Ben orgineel in je onderzoek en in je analyse!!
Verder je hebt een aantal mogelijke fenomenen /problematieken waarvan je vindt dat ze aan de kaak gesteld moeten worden verzameld en beschreven. Én je hebt een aantal ideeën genoteerd, zorg dat je bij deze opdracht idee-noterend werkt, zorg dus voor veel schetsen én denk vrij in je ideeën!(inventarisatie/kader/inzichtelijkheid)
02/02
Bepaal je definitieve concept en begin tegelijkertijd met veel vormschetsen. Houdt duidelijk op welke manier en in welke context jouw specifieke virus moet werken, ontwikkel verschillende oplossingen zodat je kunt testen welke goed en welke minder goed werkt. (kader/inzichtelijkheid/vormgeving)
09/02
Het definitieve concept en de gemaakte vormschetsen zijn ontwikkeld tot prototype(n) waarbij we kunnen zien of het virus als zodanig kan functioneren. Maak tests in de omgeving waarin het virus gaat funcioneren. (inzichtelijkheid/vormgeving/prototypen)
05/01
Presentatie en beoordeling, ook van het werkboek (integraal onderdeel)!