Opdracht ‘*#7’ | 'Identiteit'
Ontwikkel een nieuwe identiteit voor een van de volgende organisaties:
- Al-Jazeera, Japan
- The Palm, United Arab Emirates
- Uitgebreide Europese Unie
Elk organisatie heeft een huisstijl, waar komt deze vraag vandaan? Is het zo dat wanneer een organisatie (als verzameling verschillende mensen) groter groeit de drang naar een duidelijke identiteit groter wordt? Is een identiteit een middel tot binding? Maar identiteit is tweeledig, belangrijk is ook (of allereerst) het verhaal dat een identiteit verteld in de context waarin het operatief is. Van positiebepaling tot onderscheiding van de concurrentie!
Tegelijkertijd is er een tendens waarneembaar waarbij identititeiten steeds dichter bij elkaar komen te liggen en de onderscheiding begint bij het afbakenen van groepen. Wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden van een groep zijn de verschillen (identiteiten) steeds moeilijker waarneembaar. Terwijl wanneer niet wordt voldaan aan de voorwaaarden van de groep de ‘ander’ (identiteit) heel duidelijk gedefinieerd kan worden.
Onderzoek wat een identiteit betekent, inventariseer welke identiteiten/ huisstijlen wel en welke niet werken, én waarom!
De huisstijl moet in ieder geval bestaan uit:
- een beeldmerk
- twee grafische toepassingen (briefpapier, omslag jaarverslag, affiche etc)
- voorstel voor een ruimtelijke toepassing
- beeldschermvoorstel (kan zijn site of bv leader)
Uitbreiding
Na een geslaagde groei van zes naar vijftien leden, maakt de Europese Unie zich nu op voor de grootste uitbreiding ooit voor wat betreft omvang en diversiteit. Dertien landen hebben het lidmaatschap van de EU aangevraagd: tien van deze landen - Cyprus, Tsjechië, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slowakije en Slovenië - treden toe op 1 mei 2004. Deze landen worden nu wel de toetredingslanden genoemd. Bulgarije en Roemenië treden hopelijk toe in 2007 terwijl Turkije momenteel nog niet onderhandelt over haar lidmaatschap.
europa.eu.int
grondweteuropa.nl
The Palm
Dubai, UAE – The Palm, Jumeirah is on course to welcome the first of its residents in early 2006, according to Nakheel, developers of Dubai’s iconic island development.
“Work is continuing briskly with more than 3,000 workers soon to arrive on the island”, said Sultan Ahmed Bin Sulayem, Chairman of Nakheel. “These individuals will form the core team that will put in place the bulk of the infrastructure for the island”.
Spanning five kilometres in length and width, The Palm, Jumeirah is already considered one of the world's most unique island destinations. Positioned to be a tranquil haven offering serenity and exclusivity, the spectacular homes, waterfront resorts, boutique hotels, shopping, spas, marinas, canals and more will all combine together to provide the most luxurious retreat destination.
Built in the shape of a palm tree, The Palm, Jumeirah comprises of a trunk; a crown with 17 fronds; and a surrounding crescent island - the back of which forms the breakwater. Construction commenced in June 2001.
Gepubliceerd | dinsdag 30 december 2003. Gewijzigd | dinsdag 30 december 10:23 uur.
Al-Jazeera naar Japan
ANP
TOKIO - De Qatarese nieuwszender al-Jazeera opent komend jaar een kantoor in Tokio. Een voorman van het Arabischtalige televisiestation, dat via de satelliet uitzendt, heeft dit dinsdag volgens het Japanse persbureau Kyodo in Tokio gezegd.
Een 39-jarige Marokkaan, zal het bureau, dat vermoedelijk zes medewerkers zal hebben, gaan leiden. Het moet volgens de plannen in februari opengaan.
Het wordt het tweede bureau van al-Jazeera in Oost-Azië. Een reden voor een tweede bureau naast dat in Peking is volgens al-Jazeera de verwachting dat de nieuwsstroom uit Irak afneemt en die uit vooral Noord-Korea zal toenemen.
De overheid in Qatar zette al-Jazeera in 1996 op. Het station moest zich in kwaliteit gaan onderscheiden van de regeringsgezinde media in de Arabische wereld en tevens in het Midden-Oosten gaan concurreren met het pro-Amerikaans geachte CNN. Al-Jazeera is inmiddels uitgegroeid tot een vooraanstaand medium voor Arabischsprekenden en heeft behalve circa zeventig correspondenten in het Midden-Oosten er inmiddels circa vijftig elders in de wereld.
Planning:
18/05
Opdracht
17/05
Onderzoek wat een identiteit betekent, inventariseer welke identiteiten/ huisstijlen wel en welke niet werken, én waarom! Je hebt hebt een keuze gemaakt voor een van de drie organisaties. Zorg ervoor dat je niet alleen naar het bestaande ontwerp maar vooral ook naar het onderwerp kijkt! Je hebt een analyse van het bestaande ontwerp gemaakt en een start gemaakt met de ontwikkeling van ideeën. Noteer deze schetsmatig maar vooral veel! Realiseer je dat de huisstijl die je als onderwerp hebt gekozen vaak een behoorlijke ontwikkelingstijd hebben gehad en dat jij dit nu in een zeer korte tijd moet gaan doen! Het concept is van vitaal belang voor een vruchtbare huisstijl! (inventarisatie/kader/inzichtelijkheid)
24/05
Bepaal je definitieve concept naar aanleiding van je ontwikkelde ideeën en begin tegelijkertijd met veel vormschetsen. Ontwikkel verschillende oplossingen zodat je kunt testen welke goed en welke minder goed werkt. Houd in de gaten dat je later verschillende toepassingen moet gaan ontwerpen! (kader/inzichtelijkheid/vormgeving)
07/06
Het definitieve concept en de gemaakte vormschetsen zijn ontwikkeld tot prototype(n). Maak tests in de omgeving waar het orginele ontwerp functioneert. (inzichtelijkheid/vormgeving/prototypen)
14/06
Werk de prototypen uit voor de verschillende toepssingen en bekijk welke oplossingen het beste functioneren.(inzichtelijkheid/vormgeving/prototypen)
21/6
Presentatie en beoordeling, ook van het werkboek (integraal onderdeel)!