March 15, 2005

#6 '05

Opdracht/Assignment ‘*#6’ ‘Virus’

Leerdoelen:
- Meningsvorming rond bepaalde themathiek ontwikkelen
- Oefenen van conceptuele vaardigheden
- Trainen van nadenken in communicatie van een boodschap
- Ontwikkeling van ontwerpvaardigheden
- Ontwikkeling van presentatievaardigheden

Elke (informatie)structuur is gevoelig voor virussen. Bekend zijn de virussen die regelmatig via het internet verspreid worden. Maar ook stickers, graffiti, tagging zijn vormen van virussen. Middelen om bepaalde fenomenen/problematieken zichtbaar te maken. Zoals een virus bedoeld kan zijn om de hegemonie van Microsoft te doorbreken werkt graffiti als een verduidelijking van stedebouwkundige hiaten. Maar misschien is een virus ook wel een icoon of persoon die of dat zich vaak manifesteerd.
Ontwikkel een ‘virus’ die een zelf te kiezen fenomeen/problematiek aan de kaak stelt. Dit kan gaan van een bepaald fenomeen binnen de ontwerpwereld tot een maatschappelijk fenomeen, een belangrijke afweging hierbij is dat JIJ vindt dat het gekozen fenomeen verandert of verduidelijkt moet worden: aktie!
Onderzoek vooral de onderstaande links om een beter beeld van het 'alternatief' te ontwikkelen en te ontwerpen.
Voor de duidelijkheid: er hoeft dus niets 'geprogrameerd' te worden, echter wel op visueel en conceptueel niveau!

Every (information)structure can be damaged by virusses. Well known examples are the virusses spread through the internet. But stickering, graffiti, tagging are forms of virusses. In a more general description are these tools to make certain fenomena/issues visible. Examples are a virus which shows the supremacy of Microsoft or graffity which stresses problems in urban planning. But a virus could also be an icon or person which or who displays itself regularly.
Develop a 'virus' which emphasises a certain self chosen phenomenen or problematic situation. This could relate to the design-world as wel as broad social issue. Important is your relation with the subject, the urge to change is essential! Action!
Check links to get a better idea of the 'alternative' which could help you in developing an design.
To be clear: nothing needs to be litrally 'programmed', only on visual and conceptual level!

Referentiële links/Reference links:

Virusdatabase die niet langer onderhouden wordt/Virusdatabase which is no langer maintaned:
http://ciac.llnl.gov/ciac/CIACVirusDatabase.html

Overzicht welke virussen waar ontdekt werden door een specifiek soort virusscanner/Virussen in relation to virusscanners:
http://www.trendmicro.com/map/

The biggest virus encyclopedia/The biggest virus encyclopedia:
http://www.viruslist.com/eng/index.html

Virusvoorbeelden/Virusexample:
http://www.downhillbattle.org/riaa/

Graffity met maatschappij-kritiek/Graffity with social critics:
http://www.indymedia.org.uk/en/regions/oxford/2003/06/272678.html

Urban explorers/Urban explorers:
http://www.infiltration.org/
http://www.squidly.com/archives/001302.html
http://www.urbanlens.com/files/aa/aa.html

Informatievoorzieningen/Information:
http://www.disinfo.com/site/
http://www.thememoryhole.org/


Planning:
02/03 Opdracht

04/03 Concept
Je hebt onderzoek gedaan naar het fenomeen virus en hebt een
aantal voorbeelden die je interessant vind geanalyseerd en
meegenomen. Ben orgineel in je onderzoek en in je analyse!!
Verder je hebt een aantal mogelijke fenomenen /problematieken
waarvan je vindt dat ze aan de kaak gesteld moeten worden
verzameld en beschreven.
Én je hebt een aantal ideeën genoteerd, zorg dat je bij deze
opdracht idee-noterend werkt, zorg dus voor veel schetsen én denk
vrij in je ideeën!
(inventarisatie/kader/inzichtelijkheid)


11/03 Protoypes
Bepaal je definitieve concept en begin tegelijkertijd met veel
vormschetsen. Houdt duidelijk op welke manier en in welke
context jouw specifieke virus moet werken, ontwikkel
verschillende oplossingen zodat je kunt testen welke goed en welke
minder goed werkt. (kader/inzichtelijkheid/vormgeving)

18/03 Het definitieve concept en de gemaakte vormschetsen zijn
ontwikkeld tot prototype(n) waarbij we kunnen zien of het virus
als zodanig kan functioneren. Maak tests in de omgeving waarin
het virus gaat funcioneren.
(inzichtelijkheid/vormgeving/prototypen)

25/03 Presentation (including workbook)

Posted by Roger Teeuwen at March 15, 2005 07:05 PM
Comments
Post a comment









Remember personal info?