Thematische samenwerking – 2. Conclusies naar aanleiding van de analyse
Gebleken is dat algemeen gesteld kan worden dat zowel studenten als docenten voordelen zien ten aanzien van thematisch onderwijs. Wel dienen hier een aantal kanttekeningen bij gemaakt te worden. Wanneer er onder de juiste voorwaarden wordt gewerkt zal inderdaad het vooraf gestelde doel gehaald worden.
De onderwijsvisie die nagestreefd wordt is het idee dat er vanuit overlapping en concentratie er voor de student meer ruimte is voor ontplooïng. In het verleden merkten we dat de studenten voor ieder afzonderlijk vak volledige (ontwerp-) processen doorlopen moesten worden. We hadden het idee dat er vooral in de eerste fase (onderzoek, concept - deels) winst geboekt kon worden. Door te gaan werken vanuit een thema doet de student slechts een maal onderzoek waarna er per vak specifieke vragen kunnen worden gesteld. Bijkomend doel is dat er sneller een ‘gesprek’ naast de lessen op gang komt.
De belangrijkste voorwaarden zijn:
Ontwikkeling van een thema (docenten):
- Betrokkenheid bij themathiek
- Tussentijds overleg (doorontwikkeling)
- Gelijke startkwalificaties
- Beoordelingscriteria
Studenten:
- Aansluiting op eerste jaar/voorgaande thema
- Introductieles
- Volgorde opdrachten
Doelen in de toekomst:
- Symbiose van verschillende vakken
- Ruimere participatie (idee-en beeldontwikkeling)