May 05, 2006

#8 '06

Thema 3 | 'Milieu' | opdracht 8

Kun je jouw ontwerp vertalen naar een wereld van massaconsumptie?

Maak naar aanleiding van de door jouw gemaakte infographic, die bedoeld is om inzicht te geven in een milieuproblematiek, een ‘tegenovergesteld’ ontwerp. Dus je draait je gekozen thema om, waar je eerst de ‘schadelijke’ kant hebt belicht stel je nu de veroorzaker centraal. Bij bijvoorbeeld luchtverontreiniging, autorijden, maak je een ontwerp met als opdrachtgever een automerk of Shell.

Stel jezelf hierbij de vraag of de argumenten die je in de infographic hebt ontwikkeld een rol zouden kunnen spelen in dit ontwerp. Is het mogelijk een campagne te maken met als doel massaconsumptie (bv. de verkoop van benzine etc.) waarbij toch een ‘geweten’ meespeelt?
Er is een ontwikkeling gaande dat multinationals in campagnes juist dit mee laten spelen. Niet om boete te doen maar juist om op het geweten van de consument in te spelen en zo juist meer te verkopen of een eventueel hogere prijs te verantwoorden. Een goed voorbeeld hiervan is Shell V-Power: “Als u om uw auto geeft, dan is Shell V-Power de brandstof voor u.” (campagne Shell)

In het vervolg van dit thema gaan we verder met deze tegenstelling. 

/Planning: 1 week
/Medium: vrij


Ref.:
Al in 1994 was er bewustzijn over de veranderende rol van reclame. In het kader van 'Het Einde van de Reclame' heeft Mediamatic een rondetafeldiscussie georganiseerd waarbij een aantal relevante aspecten voor ons thema voorbijkomen. (http://www.mediamatic.net/article-5857-nl.html)

"Steeds meer bedrijven doen aan ethiek, ze proberen een soort ideologie te formuleren. Tegelijkertijd houden de politieke partijen zich minder met ideologie en steeds meer met pragmatische zaken bezig... waar haal ik m'n kiezers vandaan. Ze beginnen aan marketing te doen. Dus het grootbedrijf is de politieke partij van de toekomst... Een akelig voorbeeld, maar kijk naar die Body Shops - Anita Rudders Trade not aid-campagne - dat is toch het verhaal, niet de handel. Ze maakt geen reclame voor haar product, ze verkoopt haar concept...! Anita Rudders concept voor de Body Shop is heel agressief, maar ook heel afgewogen. Ze beweert dat ze probeert de mensen een behoorlijke boterham te laten verdienen en een beter evenwicht tussen geven en nemen te creëren, maar het is een zakenvrouw... en het gaat haar absoluut om de knikkers. Aan de andere kant heb je Ben & Jerry met hun Hippie-ijs, dat is begonnen als een bedrijf, maar ze doen de gekste dingen. Dus heb je bedrijven die niets aan ideologie doen en je hebt er die dat wel doen omdat ze denken dat het moet om te overleven, en je hebt een paar uitzonderingen."

Posted by Roger Teeuwen at May 5, 2006 11:56 AM
Comments
Post a comment









Remember personal info?