Vak: Grafisch Ontwerpen derde jaar
Vakcode: ...
Studiebelasting: 2 ects
Docent: Vanessa van Dam en Roger Teeuwen
assignment North Sea Jazz Festival
assignment 'Re-design'
assignment
Vak: Grafisch Ontwerpen derde jaar
Vakcode: ...
Studiebelasting: 2 ects
Docent: Vanessa van Dam en Roger Teeuwen
> Inhoud
Zie vakomschrijvingbod zoals bij de start van het jaar beschreven.
Opdrachten
Gezamenlijke opdracht voor de lessen Grafische Vormgeving en Typografie tot en met 14 maart
Briefing North Sea Jazz Festival tweede en derde jaars Grafische vormgeving
1. Inleiding
Op 13, 14, 15 juli vindt het 32ste North Sea Jazz Festival plaats in Rotterdam. De artposter is inmiddels een begrip op het festival geworden. De eerste artposter dateert uit 1981 en werd ontworpen door Rafal Olbinski. De 15 beste posters worden geëxposeerd op het festival. De winnaar zal daarnaast zijn poster bij merchandisingstand terug zien, want zijn/haar poster wordt gedrukt en verkocht op het festival. Daarnaast wordt de poster uitgereikt aan gasten en pers. Het is dus geen straatposter.
Er zijn drie prijzen te winnen:
Eerste prijs: 500 euro
Tweede prijs: 350 euro
Derde prijs: 250 euro
Naast de bovengenoemde prijzen ontvangen de 3 winnaars een uitnodiging voor het festival voor 2 personen.
2. Inhoud
Voor informatie over het festival kun je terecht op www.northseajazz.com Hier vind je ook de artposters van voorgaande jaren. Er is geen richtlijn voor de inhoud behalve dan dat het jouw verbeelding van het North Sea Jazz Festival in Rotterdam moet zijn.
Er zijn een aantal elementen die terug moeten komen in het ontwerp. Dit zijn:
— de datum: 13, 14 en 15 juli 2007
— de locatie: Ahoy Rotterdam, The Netherlands
— logo: het North Sea Jazz logo met Rotterdam in onderschrift.
— de sponsors: JVC, Grolsch, Orange en Buma.
De logo’s mogen geplaatst worden in kleur of zwart/wit. Je mag ze ook onderin in een witte balk plaatsen.
3. Doelgroep
Uit het publieksonderzoek 2006 komt het volgende naar voren:
— circa 61,8 % van de bezoekers is man (38,2 % vrouw)
— het overgrote deel van de bezoekers komt uit Nederland, 81,2 %. Duitsland met 5,0%, Engeland met 3,5% en Amerika met 2,4% volgen.
— 23,8% van de bezoekers komt voor de eerste keer.
— 34,4% komt al meer dan 5 jaar naar het festival (4,8% hiervan meer dan 20 jaar)
— 51% komt 1 dag, 39% komt drie dagen (overig 2 dagen)
— 62,7% komt voor de muziek in het algemeen
— 25,9% komt voor de gezelligheid en het ontmoeten van andere mensen
Het festival kan niet spreken van een enkele doelgroep. Er zijn er meerdere. Wat zij allen gemeen hebben is de liefde voor de muziek. De artposter is niet bedoeld voor een specifieke doelgroep, maar voor de bezoekers van het festival in zijn totaliteit.
Een algemene beschrijving van een North Sea Jazz Festival (NSJF) bezoeker zou zijn:
Een werkende Nederlandse man tussen 35 en 50 jaar die al vaker op het NSJF is geweest. Zijn opleiding is minimaal HBO. Hij heeft een hoog of middelbaar intellectueel- of vrijberoep en is vaak leidinggevende. Hij komt voor de muziek en is tevreden over het aanbod van de muziek en artiesten op het festival. Hij informeert zich over de programmering door internet en de gedrukte brochure van het festival. Hij leest de Volkskrant (aansluitend AD of NCR) en qua bladen, vooral opinie en life-style magazines.
Om meer richting te geven aan de communicatie gebruikt het festival de onderstaande doelgroep indeling:
De liefhebbers
Deze groep (naar schatting 35% van de totale bezoekers) bezit ruime jazzkennis. Zij weten wat ze willen zien en willen daarnaast verrast worden door vernieuwende, nieuwe en vooruitstrevende artiesten. Deze groep komt voor de muziek en vindt al snel dat zaken te populair of te commercieel zijn. Kwaliteit van geluid, kwaliteit van artiesten etc. zijn voor hen van groot belang. Ze zijn zeer waardevol voor het festival, daar zijn een “peergroup” zijn voor overige festivalgangers. Zij zetten de toon, bewaken de kwaliteit en geven een specifiek karakter aan het festival. In deze groep past ook de bovenstaande beschrijving van de festival bezoeker het best.
De recreanten
Deze groep komt voor het festival in zijn totaliteit. Dit betekent dat niet alleen de muziek van belang is maar ook de sfeer, aankleding, catering etc. De beleving van het festival staat hierbij centraal. Uit het publieksonderzoek 2006 blijkt dat ruim 25% van de bezoekers hieronder valt.
De nieuwkomers
De nieuwkomers vertegenwoordigen de nieuwe aanwas van het festival. Hier zitten zowel bezoekers bij die op een specifieke artiest afkomen, als bezoekers die zich door de brede sfeer aangesproken voelen. Zij moeten het NSJF-gevoel nog ontdekken.
5. Randvoorwaarden
Ontwerp specificaties: Formaat: 70 x 100 cm Kleur: Full Color
Het lettertype voor platte tekst is: Franklin Gothic van ITC
Deze letterfamilie bestaat uit de volgende 8 gewichten:
—ITC Franklin Gothic Book
—ITC Franklin Gothic Book Italic
—ITC Franklin Gothic Medium
—ITC Franklin Gothic Medium Italic
—ITC Franklin Gothic Demi
—ITC Franklin Gothic Demi Italic
—ITC Franklin Gothic Heavy
—ITC Franklin Gothic Heavy Italic
De 15 beste ontwerpen worden ingelijst en geëxposeerd. Deze 15 posters moeten uitgeprint aangeleverd worden. Galerie Pakhuis 6 wil alle posters op hetzelfde formaat aangeleverd krijgen zodat ze ingelijst kunnen worden. Het formaat moet zijn: 45 x 60 cm.
6. Planning
— 15 maart moeten de ontwerpen klaar zijn
— 1 april moet de winnende poster productieklaar zijn
— de 15 winnende posters moeten voor 15 juni aangeleverd zijn bij Pakhuis 6
7. Bijlage/bestanden
Logo NSJ
Logo JVC
Logo Grolsch
Logo Orange
Logo Buma
> Doel
Te behalen competenties (uit competentiematrix grafisch ontwerpen semester 5/6)
- De student toont in staat te zijn zelfstandig onderzoek te doen naar alle zaken die voor een ontwerp van belang zijn.
Verder toont de student de ambitie om bij te dragen tot een cultuur met een kwalitatief hoogwaardig vorm-en beeldgebruik. (praktijk en product/ideeontwikkeling)
- De student legt een duidelijke verbinding tussen het concept en het ontwerp.
Hierbij is het experiment onderdeel van het zoeken en zorgt voor de mogelijkheid tot vernieuwing of onderzoekt het alternatieven. (ontwerpen/ontwerp)
- Student laat zien dat er samenhang bestaat tussen het werkproces, het conceptuele en het ontwerp. Zowel visueel als in de presentatie. (praktijk en product/uitvoering)
> Toetsing
Tweeledig, door de begeleidende docenten op communicatieve waarde, creativiteit en statement plus uitvoering.
> Planning
wo 28 feb. 3a (les JW)
concept bespreking (minimaal 3 uitgangspunten) in groepjes van 5
do 1 maart. (les Vanessa of Roger)
beste uitgangspunt/concept in 3 digitale schetsen klassikaal presenteren
do 1 maart. 3b (les Rick)
onder begeleiding uitwerken van gekozen uitgangspunt
wo 6 maart. 3b (les JW)
bespreking posters en typografie
do 8 maart. (les Vanessa of Roger)
digitale presentatie definitief ontwerp
do 8 maart. 3a (les Rick)
bespreking uitvoering en productie
wo 14 maart. 3a + 3b (les JW) !!!!
inleveren + bespreken posters op 45 x 60 cm
do 16 maart.
middag, presentatie en jurering affiches
(in besloten kring)
> Lesvorm
Tijdens deze opdracht bestaan er twee soorten lesvormen, een presentatieles waarbij iedere student aan de groep presenteert en een individuele besprekingsles waarbij de les wordt gebruikt om te werken aan de opdrachten en er individueel besproken kan worden met de docent.
> Referenties
www.northseajazz.com
> Informatie
nvt
Vak: Grafisch Ontwerpen derde jaar
Vakcode: ...
Studiebelasting: 2 ects
Docent: Vanessa van Dam en Roger Teeuwen
> Inhoud
Zie vakomschrijvingbod zoals bij de start van het jaar beschreven.
> Opdracht/assignment ‘Re-Design’
Kies/choose:
Mapping the City
16.02.07 - 20.05.07
De groepstentoonstelling ‘Mapping the City’ richt zich op de relatie tussen kunstenaars en de stad vanaf circa 1960 tot heden. Centraal staat de manier waarop kunstenaars hun blik werpen op de stad.
This group exhibition focuses on the relationship between artists and the city from around 1960 to the present day. The show revolves around the way in which artists perceive urban space. The emphasis is on the city as social community, on behaviour, poses, and urban rituals.
óf / or
Faith in Exposure
Van 24-02-2007 t/m 17-03-2007
Faith in Exposure toont kunstenaars, activisten en onderzoekers die op verschillende manieren zich bezig houden met de taal en de kracht van 'nieuws media'. Het is een project waar kunstenaars het nieuws van repliek dienen.
Faith in Exposure shows artists, activists and visual researchers engaged in different ways with the language and power of 'news media'. It is a project in which artists 'talk back' to the news media.
Deel 1.
Bezoek de tentoonstelling 'Mapping the City' in het SCMS of ‘Faith in Exposure’ in Montevideo. Verzamel zoveel mogelijk informatie over de gekozen tentoonstelling, noteer, fotografeer, film, registreer. Koop eventueel de catalogus, vraag in het museum naar zoveel mogelijk informatie, zoek boeken en websites op etc.
Part 1.
Visit the exhibition ‘Mapping the City’ in the SMCS or ‘Fath in Exposure’ in Montevideo. Collect as much information and material about the chosen exhibition. Write, photograph, film, register. Buy when available a catalogue, interview in the museum, look for referentioal books, websites etc.
Deel 2.
De opdracht is een catalogus te ontwerpen bij deze tentoonstelling. Begin met het ontwikkelen van het concept. Denk na over hoe je datgene wat je geregistreerd heb om kunt zetten naar een boekvorm. Maak een duidelijke keuze in lettertype, paginaopmaak (stramien), beeldkeuze, opbouw boek (ga je bijvoorbeeld chronologisch en/of alfabetisch met de verschillende kunstenaars om, of los je het op een andere manier op?), omslag en zo verder. Het boek bestaat uit minimaal 64 pagina’s, het formaat en kleurgebruik zijn vrij.
Part 2.
The assigment is to design a catalogue for this exhibition. Start by developing a concept. Think about what you’ve experienced and how you can translate this into a book format. Make clear choices concerning typefaces, page layout, grids, image treatment, order of the book (chronological, thematic or differently?), cover, title and so on. The book has a minimal amout of 64 pages. The format and use of color are free to choose.
Deel 3.
Een additionele opdracht is naast het ontwerpen van deze catalogus een toevoeging te doen, dat kan een eigen katern of invulling zijn. Je kunt hiervoor nieuwe, andere, extra informatie toevoegen aan de catalogus. Het kan dus zijn dat je, geinspireerd door het onderwerp van de tentoonstelling of één specifieke deelnemende kunstenaar van deze tentoonstelling, een concept/ontwerp toevoegt in de catalogus die feitelijk niet in de tentoonstelling te zien is, maar er bij wijze van spreken zo bij zou kunnen.
Part 3.
An additional assignment is next to designing the catalogue to develop and design an ‘addition’, which can exist in an seperate catern or differently. You can add new or different material to the catalogue. It could be that you, inspired through the exhibition, or one specific artist or contribution, develop an concept and design which is not litrally in the exhibition but could have been.
Deel 4.
Laatste opdracht is de catalogus te presenteren aan de wereld. Meest voor de hand liggende oplossing hiervoor is het ontwerpen van een affiche, maar er zijn meer mogelijkheden. Bepaal welke je gaat gebruiken en ontwerp deze en zorg voor een overtuigende uitvoering!
We gaan kijken of het mogelijk is de catalogi en affiche (of andere uiting) te presenteren aan de curatoren van de tentoonstelling.
Part 4.
Final assignment is to present the catalogue to the ‘world’. Most common solution for this is to design a poster which presents or announces the catalogue, but there are more possibilities! Choose which one you’re going to use and design this medium in an convincing way!
There might be a possibility to pressent the catalogues to the curators of the exhibitions.
> Doel
Te behalen competenties (uit competentiematrix grafisch ontwerpen semester 5/6)
- De student is in staat nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden te verwerven wat betreft wetgeving, publieksbenadering en beroepsopvatting. En toont bereid te zijn de eigen bekwaamheden in een samenwerkingverband in te zetten als dit de gekozen beroepspositie vereist. (praktijk en product/ontwerp)
- De student legt een duidelijke verbinding tussen het concept en het ontwerp.
Hierbij is het experiment onderdeel van het zoeken en zorgt voor de mogelijkheid tot vernieuwing of onderzoekt het alternatieven. (ontwerpen/ontwerp)
- Student laat zien dat er samenhang bestaat tussen het werkproces, het conceptuele en het ontwerp. Zowel visueel als in de presentatie. (praktijk en product/uitvoering)
> Toetsing
Het boek wordt beoordeeld op twee delen. Deel 1 is het onderzoek, het publicatieconcept, de eigen toevoeging, het ontwerp en de uitvoering. Deel 2 is de ‘presentatie’ van het boek.
> Planning
week 10 (8 maart): North Sea Jazz festival en de nieuwe opdracht
North Sea Jazz Festival and the new assignment
week 11: presentatie van het verzamelde materiaal en je concept voor
de catalogus (door middel van een digitale presentatie of een op
een andere manier zeer overtuigende presentatie waarbij je beide
presenteert)
presentation of the collected material and the concept of the catalogue
(through a digital presentation or in another convincing way!)
week 12: eerste dummy van tenminste 24 pagina’s waarbij je de titel,
het formaat, beeldkeuzes, stramien etc. hebt bepaald
first dummy of at least 24 pages ikn which you have determined the
title, format, image treatment, page layout etc.
week 13: presentatie van de toevoeging
presentation of the addition
week 14: prototype
prototype
week 15: definitief ontwerp
final design
week 16: ontwerp presentatie/campagne rond de catalogus
design of the ‘presentation’/campagne for the catalogue
week 17: tussenbeoordeling
in between assesment
> Lesvorm
Tijdens deze opdracht bestaan er twee soorten lesvormen, een presentatieles waarbij iedere student aan de groep presenteert en een individuele besprekingsles waarbij de les wordt gebruikt om te werken aan de opdrachten en er individueel besproken kan worden met de docent.
> Referenties
Mapping the City
16.02.07 - 20.05.07
De groepstentoonstelling ‘Mapping the City’ richt zich op de relatie tussen kunstenaars en de stad vanaf circa 1960 tot heden. Centraal staat de manier waarop kunstenaars hun blik werpen op de stad.
De nadruk ligt daarbij op de stad als sociale gemeenschap, op handelingen, poses en stadse rituelen. Hoe ervaren wij de straat? Hoe gedragen wij ons? Hoe bewegen wij ons door de stad? De tentoonstelling bestaat uit een combinatie van werken uit de collectie van het Stedelijk Museum en internationale bruiklenen, met een accent op fotografie, videokunst en ruimtelijke installaties.
Twee begrippen dienen als leidraad; de figuur van de flâneur, rond 1850 voor het eerst beschreven door Charles Baudelaire, en de activiteit van de dérive, een begrip afkomstig van de Franse filosoof en Situationist Guy Debord. De flâneur, die alles met een gepaste afstandelijkheid aanschouwt, is ook wel gedefinieerd als hét product van moderniteit. Debord beschrijft de dérive als het lopen in de stad zonder een specifieke bestemming, om zich zo opnieuw over te kunnen geven aan de prikkels van de omgeving en de daarmee gepaard gaande ontmoetingen.
‘Mapping the City’ vertrekt vanuit de late jaren vijftig, toen Debord zijn Theorie van het ronddolen (1958) publiceerde. Een ander beginpunt vormt de bekende This way Brouwn-reeks van Stanley Brouwn. Vanaf 1962 vroeg Brouwn aan willekeurige voorbijgangers in Amsterdam de weg van punt A naar B. De door de passant uitgetekende route voorzag hij telkens van de titel This way Brouwn. Deze This way Brouwns worden nu gepresenteerd in een speciaal voor deze tentoonstelling bedachte ruimtelijke opstelling.
etc. zie http://www.stedelijk.nl/
Mapping the City
16.02.07 - 20.05.07
This group exhibition focuses on the relationship between artists and the city from around 1960 to the present day. The show revolves around the way in which artists perceive urban space. The emphasis is on the city as social community, on behaviour, poses, and urban rituals.
How do we experience the street? How do we behave? How do we navigate through the city? With a combination of works from the Stedelijk Museum collection and works loaned from international collections, the exhibition highlights photography, video art and installation.
Two ideas are at the heart of the exhibition: the flâneur, a type first described by Charles Baudelaire around 1850, and the activity of dérive, a practice coined by French philosopher and Situationist Guy Debord. The flâneur, a detached observer of city life, has been defined as the product of modernity par excellence. Debord describes dérive as drifting through the city without a specific destination, to re-experience the stimuli of the metropolis and the encounters to be found there.
‘Mapping the City’ begins in the late nineteen-fifties when Debord published his Theorie de la dérive (1958). Another jumping-off point is Stanley Brouwn’s famous series This way Brouwn. Starting in 1962, Brouwn started asking random passers-by for directions in getting from point A to point B. He gave each route that people drew for him the title This way Brouwn.
etc. http://www.stedelijk.nl/
Faith in Exposure
Van 24-02-2007 t/m 17-03-2007
Faith in Exposure toont kunstenaars, activisten en onderzoekers die op verschillende manieren zich bezig houden met de taal en de kracht van 'nieuws media'. Het is een project waar kunstenaars het nieuws van repliek dienen.
Beirut Letters, De Geuzen, Govcom.org, Lynn Hershman, Olia Lialina & Dragan Espenschied, Avi Mograbi, Sean Snyder, Thomson & Craighead, Jody Zellen
Oog (Volkskrant): Luis Mendo, Graham Harwood, Micheal Takeo Magruder, Laure Ghorayeb, Rob Hamelinck & Nienke Terpsma, Kessels Kramer, Jeroen Kooijmans, Jochem Niemandsverdriet, Max Kisman, Tjebbe van Tijen, Persijn Broersen & Margit Lukacs, Lust (Thomas Castro, Dimitri Nieuwenhuizen, Jeroen Barendse), Willem van den Hoed, Han Hoogerbrugge, Occulart (Geoff Lillemon), Jody Zellen, Motomishi Nakamura, Rob Moonen en Tom America
Curator: Nanette Hoogslag
Faith in Exposure is samengesteld door David Garcia
Deze tentoonstelling en seminar benadrukken het centrale thema van de westerse democratie ons: “geloof in het nieuws”. Het onvoorwaardelijke geloof dat de verspreiding van kennis door nieuwsmedia (en andere middelen) ons sterk houdt en de democratie garandeert. In een wereld waar we een vermoeden hebben, maar nog steeds neigen te gehoorzamen, biedt Faith in Exposure een platform aan kunstenaars en theoretici de vraag te stellen of we nog moeten en kunnen geloven in de centrale mythe van het informatietijdperk: het geloof dat de waarheid ons vrij maakt.
etc. zie www.montevideo.nl
Faith in Exposure
Faith in Exposure shows artists, activists and visual researchers engaged in different ways with the language and power of 'news media'. It is a project in which artists 'talk back' to the news media.
From 24-02-2006 untill 17-03-2006
Beirut Letters, De Geuzen, Govcom.org, Lynn Hershman, Olia Lialina & Dragan Espenschied, Avi Mograbi, Sean Snyder, Thomson & Craighead, Jody Zellen
Oog (Volkskrant): Luis Mendo, Graham Harwood, Micheal Takeo Magruder, Laure Ghorayeb, Rob Hamelinck & Nienke Terpsma, Kessels Kramer, Jeroen Kooijmans, Jochem Niemandsverdriet, Max Kisman, Tjebbe van Tijen, Persijn Broersen & Margit Lukacs, Lust (Thomas Castro, Dimitri Nieuwenhuizen, Jeroen Barendse), Willem van den Hoed, Han Hoogerbrugge, Occulart (Geoff Lillemon), Jody Zellen, Motomishi Nakamura, Rob Moonen and Tom America
Curator: Nanette Hoogslag
Opening 23 February, 17.00 – 19.00 hour
Curated by David Garcia
Faith in Exposure shows artists, activists and visual researchers engaged in different ways with the language and power of 'news media'. It is a project in which artists 'talk back' to the news media.
This exhibition and seminar addresses the central narrative of western democracy our 'faith in exposure', the unquestioning belief that the circulation of knowledge through news media (and other means) constrains the powerful and guarantees democracy. In a world where we may know but are still compelled to obey, Faith in Exposure is a platform for artists and researchers to ask whether it is still tenable believe the central myth of the information age; that knowing the truth shall make us free.
etc. www.montevideo.nl
> Informatie
nvt.
Vak: Grafisch Ontwerpen derde jaar
Vakcode: ...
Studiebelasting: 2 ects
Docent: Vanessa van Dam en Roger Teeuwen
> Inhoud
Zie vakomschrijvingbod zoals bij de start van het jaar beschreven.
> Opdrachten
In het laatste kwartaal van het derde jaar gaan jullie jezelf letterlijk voorbereiden op het eindexamen. Dit ga je doen door een 'verkort' eindexamentraject in te gaan.
Beschrijving eindexamen Grafisch Ontwerpen Willem de Kooning Academie:
Het eindexamen bestaat uit vier opdrachten, drie praktijkopdrachten en een vormgegeven scriptie.
De drie praktijkopdrachten hebben allemaal eigen karakteristieken:
1 duidelijk omschreven kader
2 vrij omschreven kader
3 ontwerppositie gerichte opdracht
De scriptie is een een kritische bezinning op de in de lessen aangesneden problematieken. Met een nadruk op het ontwikkelen van een persoonlijke visie op het vakgebied. Deze scriptie wordt naast het schrijven ook door je vromgegeven waarbij het vanzelfsprekend is dat je komt tot een relevant ontwerp t.a.v. het onderwerp en de conclusie.
Bij het eindexamen zijn een aantal meetmomenten:
- conceptpresentatie (presentatie van je concept en planning)
- groen licht vergadering (presentatie ontwerp)
- eindexamen (presentatie definitieve ontwerp)
- eindexamenexpositie
Omdat we nu maar 8 weken hebben gaan we het proces comprimeren en terugbrengen naar twee opdrachten. Er is dus geen keuzemogelijkheid zoals bij het eindexamen, je doet beide opdrachten tegelijkertijd.
Opdracht 1. (omschreven kader opdracht) Museum Boijmans van Beuningen
Museum Boijmans van Beuningen heeft een nieuwe identeit, of eigenlijk beter gezegd ze hebben een 2.0 versie van hun identiteit.
Directeur Sjarel Ex heeft naast de doelstelling van het 'openen' van het museum ook de doelstelling dat het museum een actieve rol in zowel het lokale kunst klimaat als in de stedelijke omgeving moet spelen. Belangrijke vraag hierbij is of de identiteit die het Boijmans nu heeft deze active positie presenteert of opeist.
Ontwikkel een nieuwe identiteit voor Mueseum Boijmans van Beuningen.
De opgave beslaat het volgende:
1) Ontwikkel een origineel en eigen ontwerpconcept waarmee de visuele en inhoudelijke uitgangspunten worden neergelegd.
2) Ontwerp 3 affiches op A0 formaat, waarvan één een programma-overzicht affiche is, waarop een cluster van onderdelen staat aangekondigd, de andere kunnen algemene affiches zijn.
3) Ontwerp een volledige, minimaal 8 pagina’s tellende ‘tentoonstellingspublicatie’. Ontwikkel hiervoor een eigen redactioneel concept.
4) Ontwerp één of meerdere aan het museum gebonden gadgets (buttons, t-shirts, tickets, banieren) of andere uitingen waarmee de visuele identiteit wordt ondersteund. (uitnodiging, briefpapier)
Opdracht 2. (vrij kader opdracht)
Nog te formuleren
> Doel
Te behalen competenties (uit competentiematrix grafisch ontwerpen semester 5/6)
- De student is in staat zijn of haar eigen perspectief de grondslag te laten zijn voor tijdens het ontwikkelen van een onderzoeksvraag en de ontwikkeling van een concept. (ontwerpen/ideeontwikkeling)
- De student is in staat voorbij het ontwerp te gaan en te denken. Een ontwerp kan alles zijn van een programmering (zowel in taal, beeld als software) tot visuele systemen en experimenten. (tools en alternatieven/ontwerp)
- Student laat zien dat hij of zij inzicht heeft in het ontwerpvak en neemt een professionele ontwerphouding aan.(ontwerpen/uitvoering)
- Student is in staat verschillende argumenten elkaar op te laten volgen zonder vast te houden aan één enkele. En is dus in staat een proces en presentatie in te gaan zonder dogma’s. (praktijk en product/presentatie)
> Toetsing
In het hele proces zijn 3 toetsingsmomenten, de ‘concept’ presentatie (een onderzoek, plan en concept beoordeling), de ‘groen licht’ presentatie (een proefbeoordeling) en de beoordeling zelf.
> Planning
week 17: tussenbeoordeling + uitdelen opdracht
week 18 vakantie
week 19 projectweek
week 20 projectweek
week 21
week 22: conceptpresentatie 2 projecten
week 23:
week 24: ‘groen licht’ presentatie
week 25:
week 26:
week 27: beoordeling
> Lesvorm
Tijdens deze opdracht bestaan er twee soorten lesvormen, een presentatieles waarbij iedere student aan de groep presenteert en een individuele besprekingsles waarbij de les wordt gebruikt om te werken aan de opdrachten en er individueel besproken kan worden met de docent.
> Referenties
n.v.t.
> Informatie
n.v.t.