March 13, 2007

GO 2e '07

Vak: Grafisch Ontwerpen
Vakcode: ...
Studiebelasting: ... ects
Docent: Renate Boere en Roger Teeuwen

Vak: Grafisch Ontwerpen
Vakcode: ...
Studiebelasting: ... ects
Docent: Renate Boere en Roger Teeuwen

Opdrachten
Gezamenlijke opdracht voor de lessen Grafische Vormgeving en Typografie tot en met 14 maart

Briefing North Sea Jazz Festival tweede en derde jaars Grafische vormgeving

1. Inleiding
Op 13, 14, 15 juli vindt het 32ste North Sea Jazz Festival plaats in Rotterdam. De artposter is inmiddels een begrip op het festival geworden. De eerste artposter dateert uit 1981 en werd ontworpen door Rafal Olbinski. De 15 beste posters worden geëxposeerd op het festival. De winnaar zal daarnaast zijn poster bij merchandisingstand terug zien, want zijn/haar poster wordt gedrukt en verkocht op het festival. Daarnaast wordt de poster uitgereikt aan gasten en pers. Het is dus geen straatposter. 

Er zijn drie prijzen te winnen:
Eerste prijs: 500 euro
Tweede prijs: 350 euro
Derde prijs: 250 euro

Naast de bovengenoemde prijzen ontvangen de 3 winnaars een uitnodiging voor het festival voor 2 personen. 

2. Inhoud
Voor informatie over het festival kun je terecht op www.northseajazz.com Hier vind je ook de artposters van voorgaande jaren. Er is geen richtlijn voor de inhoud behalve dan dat het jouw verbeelding van het North Sea Jazz Festival in Rotterdam moet zijn.

Er zijn een aantal elementen die terug moeten komen in het ontwerp. Dit zijn:
— de datum: 13, 14 en 15 juli 2007
— de locatie: Ahoy Rotterdam, The Netherlands
— logo: het North Sea Jazz logo met Rotterdam in onderschrift.
— de sponsors: JVC, Grolsch, Orange en Buma.

De logo’s mogen geplaatst worden in kleur of zwart/wit. Je mag ze ook onderin in een witte balk plaatsen.

3. Doelgroep
Uit het publieksonderzoek 2006 komt het volgende naar voren:
— circa 61,8 % van de bezoekers is man (38,2 % vrouw)
— het overgrote deel van de bezoekers komt uit Nederland, 81,2 %. Duitsland met 5,0%, Engeland met 3,5% en Amerika met 2,4% volgen.
— 23,8% van de bezoekers komt voor de eerste keer.
— 34,4% komt al meer dan 5 jaar naar het festival (4,8% hiervan meer dan 20 jaar)
— 51% komt 1 dag, 39% komt drie dagen (overig 2 dagen)
— 62,7% komt voor de muziek in het algemeen
— 25,9% komt voor de gezelligheid en het ontmoeten van andere mensen

Het festival kan niet spreken van een enkele doelgroep. Er zijn er meerdere. Wat zij allen gemeen hebben is de liefde voor de muziek. De artposter is niet bedoeld voor een specifieke doelgroep, maar voor de bezoekers van het festival in zijn totaliteit.

Een algemene beschrijving van een North Sea Jazz Festival (NSJF) bezoeker zou zijn:
Een werkende Nederlandse man tussen 35 en 50 jaar die al vaker op het NSJF is geweest. Zijn opleiding is minimaal HBO. Hij heeft een hoog of middelbaar intellectueel- of vrijberoep en is vaak leidinggevende. Hij komt voor de muziek en is tevreden over het aanbod van de muziek en artiesten op het festival. Hij informeert zich over de programmering door internet en de gedrukte brochure van het festival. Hij leest de Volkskrant (aansluitend AD of NCR) en qua bladen, vooral opinie en life-style magazines.
Om meer richting te geven aan de communicatie gebruikt het festival de onderstaande doelgroep indeling:

De liefhebbers
Deze groep (naar schatting 35% van de totale bezoekers) bezit ruime jazzkennis. Zij weten wat ze willen zien en willen daarnaast verrast worden door vernieuwende, nieuwe en vooruitstrevende artiesten. Deze groep komt voor de muziek en vindt al snel dat zaken te populair of te commercieel zijn. Kwaliteit van geluid, kwaliteit van artiesten etc. zijn voor hen van groot belang. Ze zijn zeer waardevol voor het festival, daar zijn een “peergroup” zijn voor overige festivalgangers. Zij zetten de toon, bewaken de kwaliteit en geven een specifiek karakter aan het festival. In deze groep past ook de bovenstaande beschrijving van de festival bezoeker het best. 

De recreanten
Deze groep komt voor het festival in zijn totaliteit. Dit betekent dat niet alleen de muziek van belang is maar ook de sfeer, aankleding, catering etc. De beleving van het festival staat hierbij centraal. Uit het publieksonderzoek 2006 blijkt dat ruim 25% van de bezoekers hieronder valt. 

De nieuwkomers
De nieuwkomers vertegenwoordigen de nieuwe aanwas van het festival. Hier zitten zowel bezoekers bij die op een specifieke artiest afkomen, als bezoekers die zich door de brede sfeer aangesproken voelen. Zij moeten het NSJF-gevoel nog ontdekken. 

5. Randvoorwaarden
Ontwerp specificaties: Formaat: 70 x 100 cm Kleur: Full Color
Het lettertype voor platte tekst is: Franklin Gothic van ITC
Deze letterfamilie bestaat uit  de volgende 8 gewichten:
—ITC Franklin Gothic Book
—ITC Franklin Gothic Book Italic
—ITC Franklin Gothic Medium
—ITC Franklin Gothic Medium Italic
—ITC Franklin Gothic Demi
—ITC Franklin Gothic Demi Italic
—ITC Franklin Gothic Heavy
—ITC Franklin Gothic Heavy Italic
De 15 beste ontwerpen worden ingelijst en geëxposeerd. Deze 15 posters moeten uitgeprint aangeleverd worden. Galerie Pakhuis 6 wil alle posters op hetzelfde formaat aangeleverd krijgen zodat ze ingelijst kunnen worden. Het formaat moet zijn: 45 x 60 cm. 

6. Planning
— 15 maart moeten de ontwerpen klaar zijn
— 1 april moet de winnende poster productieklaar zijn
— de 15 winnende posters moeten voor 15 juni aangeleverd zijn bij Pakhuis 6

7. Bijlage/bestanden
Logo NSJ
Logo JVC
Logo Grolsch
Logo Orange
Logo Buma

> Doel
Te behalen competenties (uit competentiematrix grafisch ontwerpen semester 5/6)
- De student is in staat zowel vanuit een aangeboden als uit een vrij kader een gebied van intresse te komen en deze te vertalen naar mogelijkheden. Aanleidingen voor het vrije kader reiken van ontwikkelingen binnen het vakgebied als maatschappelijken en culturele invloeden.(ontwerpen/ideeontwikkeling)
- De student is in staat specifieke gegevens uit een context naar boven te halen en deze in te zetten in het ontwerp, maar tegelijkertijd ook te putten uit een groter perspectief en verbindingen te leggen
(geschiedenis, maatschappij, ontwerpen). (praktijk en product/ontwerp)
- De student is in staat afstand te nemen van het ontwerp en het te toesten aan de gekozen uitgangspunten. (ontwerpen/uitviering)

> Toetsing
Tweeledig, door de begeleidende docenten op communicatieve waarde, creativiteit en statement plus uitvoering.

> Planning
di 27 feb. (les JW)  concept bespreking (minimaal 3 uitgangspunten) in groepjes van 5
wo 29 feb/do 1 maart. (les Roger of Rente)  beste uitgangspunt/concept in 3 digitale schetsen klasikaal presenteren
di 5 maart. (les W) bespreking posters en typografie
wo 7 / do 8 maart. (les Roger f Renate ) digitale presentatie defnitief ontwerp
di 13 maart. (les JW) inleveren + bespreken posters op 45 x 60 cm
do 16 maart. middag, presentatie en jurering affiches in besloten kring)


> Lesvorm
Tijdens deze opdracht bestaan er twee soorten lesvormen, een presentatieles waarbij iedere student aan de groep presenteert en een individuele besprekingsles waarbij de les wordt gebruikt om te werken aan de opdrachten en er individueel besproken kan worden met de docent.

> Referenties
www.northseajazz.com

> Informatie
nvt

Vak: Grafisch Ontwerpen
Vakcode: ...
Studiebelasting: ... ects
Docent: Renate Boere en Roger Teeuwen

> Inhoud
Data en informatiestromen zijn (zeker in met de dagelijkse inzetbaarheid hiervan) onderdeel van onze dagelijkse realiteit geworden. Als ontwerper zijn overzicht (contextualiseren), analyse (herkennen) en inzetten van informatiestromen een belangrijke onderdeel van de toolset die je als ontwerper tot je beschikking hebt.
Naast het formele aspect van informatieontwerpen, de organisatie van informatie (bewegwijzering, tentoonstellingsontwerp), zullen vooral de omgang en inzetbaarheid aan de orde komen.

> Opdrachten/Thema 3 Muziek
Muzieknotatie als universele vorm van communicatie
Muziek is een tijdkunst en wordt alleen als zodanig benoemd als het bewust is gemaakt, het kan niet ‘per ongeluk’ worden gemaakt. Ritme, toonhoogte, melodie, harmonie, klankleur, stijl, instrumenten. Verder bestaat muziek altijd samen met een fysieke drager. Bijvoorbeeld het instrument, de muzikant, een ipod, een concert etc.

Deel 1
Ga op zoek naar een plek waarbij geluid niet bewust tot stand komt maar volgens jou toch muziek genoemd zou kunnen worden. Belangrijk is dat het 'muziekstuk' langer duurt dan 3 minuten. Kies een methode deze muziek op te nemen, dit hoef je niet letterlijk te nemen. Je kunt de muziek ook noteren met een potlood, kwast, computer etc. En vertaal jouw genoteerde muziek in een tabel zodat deze leesbaar wordt voor anderen.

De tabel moet voor iedereen inzichtelijk zijn, denk zelf goed na over formaat en kleurgebruik.

Deel 2 week
Je gaat nu de tweede stap nemen met de door jou genoteerde muziek. Het doel is dat je de muziek ontsluit voor anderen en dus teruggeeft aan de wereld. Je gaat dit doen door een nieuwe manier van het noteren van muziek te ontwikkelen. Een nieuw notatiesysteem.
Wat spannend is dat je niet hoeft te beginnen bij 'bestaande of echte' muziek maar bij het door jou gevonden muziekstuk.

Criteria bij dit project zijn dat het meerdere lagen bevat. Dit wil zeggen dat het een muziekstuk is met meerdere pagina's. Een publicatie (magazine etc.), een installatie/tentoonstelling etc. Je bent vrij in de keuze van je medium zolang het ontwerp een belangrijke rol speelt. Ben creatief en vernieuwend!

Deel 3 (Opdracht 1 van thema 4)
Amsterdam Underground Festival, introducerende opdracht.

> Doel
Te behalen competenties (uit competentiematrix grafisch ontwerpen semester 5/6)
- De student is in staat zowel vanuit een aangeboden als uit een vrij kader een gebied van intresse te komen en deze te vertalen naar mogelijkheden. Aanleidingen voor het vrije kader reiken van ontwikkelingen binnen het vakgebied als maatschappelijken en culturele invloeden.(ontwerpen/ideeontwikkeling)
- De student is in staat voor het ontwikkelde concept een heldere en relevante manier van verbeelding te ontwikkelen. Tijdens dit proces is de student in staat een experiment aan te gaan. (ontwerpen/ontwerp)

> Toetsing
Deel 1
De tabel moet voor iedereen inzichtelijk zijn, denk zelf goed na over formaat en kleurgebruik.

Deel 2 week
Criteria bij dit project zijn dat het meerdere lagen bevat. Dit wil zeggen dat het een muziekstuk is met meerdere pagina's. Een publicatie (magazine etc.), een installatie/tentoonstelling etc. Je bent vrij in de keuze van je medium zolang het ontwerp een belangrijke rol speelt. Ben creatief en vernieuwend!

Deel 3 (Opdracht 1 van thema 4)
Is de kaart inzichtelijk en communiceert het de informatie op een manier die tegelijkertijd een uitspraak doet over het onderwerp/festival.

> Planning
week 10 North Sea Jazz festival en de nieuwe opdracht
week 11 presentatie deel 1
week 12 presentatie van je onderzoek naar bestaande notatiesystemen
en van je gekozen concept
wat wil je zeggen, hoe ga je dit aanpakken, wat is er voor nodig?
week 13 uitwerking en presentatie van deel 2
week 14 presentatie Underground Festival (woensdagochtend lokaal 3.6)
start van deel 3
week 15: bespreking van de concepten en ontwerpschetsen
week 16: presentatie van deel 3
week 17: tussenbeoordeling

> Lesvorm
Lessen zijn gebaseerd op groepsbesprekingen afgewisseld met individuele besprekingen.

> Referenties
n.v.t.

> Informatie
n.v.t.


Posted by Roger Teeuwen at March 13, 2007 03:48 PM
Comments
Post a comment









Remember personal info?