Onderdeel van projectweek ‘Duurzaamheid’
Willem de Kooning Academie
16 t/m 19 oktober 2007
Wat verstaan we onder roem? Het tragische icoon, een mediabewuste Paris Hilton of de buurman die maffe bierfilmpjes op YouTube plaatst? We kruipen in de huid van de fan om op zoek te gaan naar de betekenis van roem en bestaansrecht in onze multimediale netwerksamenleving. Het wordt steeds makkelijker om je leven te publiceren, bijv. door blogging via je mobiele telefoon. Wanneer iemand een beeld publiekelijk aanbiedt, blijft het beeld dan persoonlijk of wordt het van ons allemaal?
De fan schuwt het niet om alles van zijn idool te verzamelen en te gebruiken. In deze workshop onderzochten we of de ontwerper een vergelijkbare rol kan innemen door als fan een tribute te ontwerpen.
Studenten kozen hun object van obsessie uit een van de volgende categorieën van publiek leven:
1. Het tragisch icoon
Bold and beautiful, van dood onder verdachte omstandigheden naar historisch mysterie / mythe.
voorbeelden: Marilyn, Elvis, Lady Di
2. De mediabewuste Paris Hilton
Poseren, manipuleren en ensceneren. Puppet of parasiet? Volledig accepteren van een leven via de camera.
3. De YouTube ordinary
My space!, 1 min. of fame, reageren, echoput professionele amateurs en amateuristische pro's.<
voorbeelden: Bearforce1, lonelygirl15, shenkie
Workshop door: M.V.
(Myrthe Veeneman en Marjolein Vermeulen)
Met dank aan begeleidende docenten:
Roger Teeuwen en Renate Boere