Op straat in Rotterdam zie je een grote gelijkheid in typografie, het lijkt vaak zo te zijn dat kleine winkels afhankelijk zijn van de beletteraar voor de vorm en letterkeuze. Hierdoor lijkt de Turkse bakker op de Surinaamse supermarkt.
Hoe komen deze winkelnaam-ontwerpen tot stand? En hoe zou de straat, en Rotterdam, er uit zien als deze preciezer, individueler, expressiever zouden zijn?
In deze projectweek ga je onderzoek doen op straat in Rotterdam, je gaat de wijk in, het centrum uit. En je gaat nieuwe letters, typografie, woordbeelden, beelden ontwikkelen voor een plek, winkel, plein etc. die jij uitkiest. Je gaat samen met jouw gekozen winkel en de winkelier in gesprek en ontwikkeld een nieuwe belettering of verbeelding van zijn of haar winkel aan. Aan het einde van deze week presenteer je de nieuw ontworpen (én uitgevoerde) winkel.
En zetten we de verschillende nieuwe ontwerpen naast elkaar en gaan we een nieuwe straat zien, een nieuw Rotterdam, een Rotterdam waar plaats is voor het kleine en dit ook uitgedragen wordt. Waar de identiteiten specifiek kunnen zijn, en er een rijkdom op straat ontstaat die wellicht interessanter is dan de geglobaliseerde identiteit van het centrum.
wdka docent Britt Moricke
gastdocent Indre Klimaite